Leven in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlotte Beek - WaarBenJij.nu Leven in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlotte Beek - WaarBenJij.nu

Leven in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

18 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Weer even een berichtje van mij. Helaas kan ik niet persoonlijk op de berichtjes onder mijn reisverslag reageren, maar ik vind het erg leuk om ze te lezen.

Vorige week heb ik mijn eerste stageweek 'overleefd'. Het was allemaal erg indrukwekkend en leerzaam (op gebied van cultuurverschillen). Met de 'zusters' kan ik goed opschieten en veel mee lachen. Dit is erg fijn omdat ik, naast mijn pauze van een half uur, regelmatig op m'n 'reet' zit te kletsen met die meiden.

Donderdagavond ben ik weer met m'n huisgenoten en andere Nederlanders uit geweest, wederom was dit een avondje voor in de boeken.. Hé Wen? Haha..

Afgelopen weekend ben ik op trip geweest met Wendy, de vier andere meiden van school en nog vier andere Nederlanders. We vertrokken zaterdag om 07:45 op weg naar Berg en Dal. Hier hebben we geziplined (soort kabelbaan) door de jungle en heel hoog over de Suriname rivier. Dit was echt te gek! Vervolgens zijn we doorgereden (met de bus) naar het Brokopondo meer. Hier zijn we met een soort kano gevaren naar een stam/familie die op een eilandje leeft. Zij vangen zelf hun eten en leven van de verkoop hiervan en ruilhandel. We zijn daar gaan vissen op Piranha's en ik heb er ook tussen gezwommen. Later zijn we terug gevaren naar het vaste land en zijn we doorgereden naar Brownsberg, een natuurpark (de jungle). 's Avonds kwamen we aan op de plek waar we sliepen: een dak en palen waar we onze hangmatten konden ophangen. Nadat we gegeten hadden zijn we 's avonds nog een wandeling gaan maken door de jungle met de gids, helaas geen dieren gezien. Ik vertel dit wel heel cool maar ik heb dit weekend heel wat angsten overwonnen (geslapen, gegeten en gedoucht tussen insecten waar je u tegen zegt, zo groot en vies..). Verder hebben we in de avond nog gezellig geborreld. De volgende ochtend, na eigenlijk een prima maar kort nachtje in mijn hangmat, zijn we om 10:00 uur de jungle in gegaan. We zijn naar twee watervallen gewandeld. De wandeling was ontzettend zwaar vanwege de hitte, de hoogteverschillen en doordat ik twee keer gevallen was (nergens last van hoor pap en mam, ik doe echt voorzichtig). De laatste twee uur hebben we alleen maar bergopwaarts gelopen, ik heb nog nooit zo erg gezweet. Maar het was het helemaal waar. Onderweg hebben we onder andere apen gezien, zo vet! Om 14:30 's middags kwamen we terug bij onze slaapplek en zijn we, nadat we bami gegeten hebben, terug gereden naar huis. Om 19:00 uur kwamen Wendy en ik weer thuis aan waar we werden ontvangen door onze liefste roomies! Al met al hebben we een super weekend gehad (!) maar waren we ver van uitgerust haha.

Deze week alweer drie dagen stage gehad. Gister duurde lang, we stonden met zoveel personeel dat iedereen zich rot verveelde (ja in Suriname kan dat in de zorg: vervelen). Vandaag was een heftig dagje. Vanmorgen overleed een patiënt waarna ik deze met een collega heb afgelegd. Nu ben ik daar, door mijn werk in Nederland, wel aan gewend maar vandaag ging het totaal anders. Op een gegeven moment heb ik mijn gevoel maar uitgeschakeld omdat ik vond dat het er best harteloos aan toe ging. Ik was de enige die nog een beetje naar de familie omkeek en ook de manier van afleggen gun ik niemand. Vervolgens met een groene jurk, mondkap en handschoenen de overledene naar het mortuarium gebracht (kwartier lopen door het hele ziekenhuis). Daar aangekomen viel ik bijna flauw van de geur die daar rondhing. De rest van het verhaal bespaar ik jullie omdat ik weet dat niet iedereen hier tegen zou kunnen. Ook nog een thorax drainage (slangetje die wordt geplaatst in iemands rug zodat het vocht uit de longen kan aflopen, hierdoor wordt iemand minder kortademig) geplaatst zien worden. Ik leer genoeg en merk ook dat het steeds fijner gaat. De 'zusters' spraken uit dat ze tevreden over me zijn en vroegen me mee naar het Parbo feest in december (Parbo hier is Amstel in Nederland)!

Aankomend weekend ga ik met mijn huisgenoten en andere gezellige stagiairs naar een onbewoond eiland, op vistrip (lees: bier drinken). Ik heb in de afgelopen twee weken bier leren drinken, ja Annie je bent niet meer de enige kind! Ik weet verder niet precies wat we gaan doen maar het wordt vast leuk. Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik me eerste schoolopdracht af moet hebben voordat ik op trip ga, ik ben dus hard bezig!

Gaat dus nog helemaal goed hier (behalve dat ik een pen in mijn witte was had gegooit haha, de schade valt overigens mee, een kledingstuk ver*%^"$).

Kus Lot

  • 22 November 2015 - 12:12

    Annefleur:

    Hahaha yeaaaah samen bier drinken!!
    Klinkt heerlijk wederom moppiee!!

  • 24 November 2015 - 00:03

    Jef (Z. B) ;):

    Je maakt al een hoop mee zo!
    Super leuk en leerzaam en dat borrelen doet het 'm hehe.

    Geniet ervan

  • 28 November 2015 - 13:51

    Joop:

    j

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 3720

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 26 Januari 2016

Suriname, Paramaribo 2015/2016

Landen bezocht: